1/05/05 Van kop tot teen uitgedost voor een zondags ritje met de automobiel! Wie zijn de fiere dames en heren? En wie zijn de jongetjes voor het café die het schouwspel bewonderen?

Reacties bij deze foto

maurits engelenHet zal voor iedereen duidelijk zijn dat de toenmalige yuppies zich voor Café du Centre op de Markt bevonden. (Zie "Frans Maurissen, tijdschrift Bilisium, jrg. 30/2005, nr. 2, p.4365" ).

Het zal wel voor iemand duidelijk zijn wat op deze foto bijgeschreven staat "Bilsen, En route pour la ????? de Beverst." of staat er "La sortie pour la ????? de Beverst".

Welk hoog volk kwam destijds in Beverst warempel in aanmerking voor deze happy few?
4/05/05
frans maurissenHet onderschrift luidt: "Bilsen en route pour le camp de Beverlo". Ze trokken dus met hun "Ford T" (?) naar het kamp van Beverlo. Wat doen? Soldaten bezoeken of op stap gaan?



De foto dateert van circa 1920. De eerste T-Ford werd gebouwd in Detroit in 1908 (het zou nog een tijd duren vooraleer hij bij ons te zien was) en reclame voor "OXO" (zie bij "Nêng" op de ruit) was er pas na de Eerste Wereldoorlog.
4/05/05
maurits engelen- Meisjes naar Beverlo? Water naar de zee, uilen naar Athene ?



- Oxo pas na 1920 ?: "In 1899 OXO as a trade mark was registered everywhere in Europe and in Britain in June 1900."



- Die Ford zal wel kloppen. Staat daar een registratienummer onder de linkerkoplamp?
4/05/05
frans maurissenI just meant to say that the f... OXO was only available in Nengs pub after World War I (gebaseerd op empirisch onderzoek op basis van oude foto's van onze Markt en meer bepaald de publiciteit op de uitstalramen e.d.). En ik blijf erbij dat ze naar het kamp van Beverlo gingen...
4/05/05
maurits engelenFrans jong, ik twijfel niet aan je gedurende jaren opgebouwde expertise. 't Zal natuurlijk twintig jaar gevergd hebben vooraleer de sales-promotors van OXO-Liebig van Antwerpen tot in Bilzen-"of all places" waren geraakt met hun promotiemateriaal. Ze waren echter wel van voor de oorlog bezig daarmee. Mijn opmerking over "water naar de zee" bedoelde ook niet Beverlo als einddoel te betwijfelen. Wel iets te suggereren van de diepe bekommernis voor de recruut(?), die drie jonge dames tot een zondagse(?) expeditie naar 't Kamp motiveerde. Wisten we maar wie dat waagden!

En is het een nummerplaat?
5/05/05
rikAls er geen belet is wil ik mij even mengen in het onderonsje van Frans en Maurits.

Het ziet er naar uit dat we de namen van dit 'gestiefeld en gespoërd' gezelschap niet makkelijk gaan achterhalen. Vandaar dat we ons concentreren op de randverschijnselen zoals auto, reclames en straks de hond op de voorbank.

Bij gebrek aan eigen kennis terzake en nu we toch in het Engels bezig zijn, heb ik de grote jongens geraadpleegd: The Model T Ford Club of America (niet moeilijk: ze hebben ook een website). Ik had gehoopt dat die alle details over de automobiel konden geven. En het antwoord is:

"Dear Rik:

I wish I could be of more help. However, I can tell you that the car is not a Ford Model T--nor any other Ford model, for that matter.

Unfortunately, I cannot be of much help.

Regards,

Jay Klehfoth"



Wat de vensterreclame "Kina Fouassin" betreft: enig gegoogle heeft mij alleen kunnen bijbrengen dat er ooit een familie Fouassin "Elixir de Spa" en "Elixir de Chaudfontaine" gefabriceerd heeft en dat "Kina" al te lichtelijk verwijst naar het ingrediënt kinine.

Ik mag hopen dat het de dames op de foto waren die de Kina dronken en de heren het bij Oxo hielden, anders zijn ze misschien nooit tot Beverlo geraakt.



En nu gij weer...
7/05/05
maurits engelen't Es dat daen 'ond nimmei kan kalle...



Met dat slechte weer ben ik ook even gaan goegelen . (N.B. geen verwantschap met ons bilzerse zjoegele).

Wil nog eens iemand natrekken op http://www.oldtimersweb.be/fotos/autos/imagepages/image467.htm ?

Als het nu toch eens zo een Minerva, 1926, in Antwerpen gebouwd, was? Dan ès dat pas sjik vollek.
7/05/05
Peter NulensRik, op de website van "The Model T Ford Club of America" staat ook een encyclopedie. Kijk eens op : http://www.mtfca.com/encyclo/1909.htm

Klik vervolgens op de eerste auto. Dit is een T-Ford Touring van 1909. Ik ben zeker geen kenner, maar volgens mij is dit dezelfde wagen. Misschien even checken bij Jay Klehfoth
11/05/05
rikDie Ford T Touring had ik ook gezien, maar oldtimers zijn als Chinezen: die lijken ook allemaal op elkaar.
11/05/05
Peter NulensNog een mail van een kenner.

Geachte heer Nulens



De wagen op de foto is zeker geen Ford. Alhoewel de neus me bekend voorkomt heb ik hem nog niet goed thuis kunnen brengen. Hij heeft veel weg van een REO 1907. REO was ook een Amerikaans merk, dat van 1904 tot 1936 heeft bestaan.

Ik kan dus alleen met zekerheid zeggen, dat het geen T-Ford is.



Ik hoop u hiermee enigszins op weg te hebben geholpen.



Veel succes met de heemkundekring,

Met vriendelijke groeten,



Jurgen M.R.Ligthart

Secretaris A-Ford Club Nederland

 
13/05/05
frans maurissenOp die foto raakt een mens niet uitgekeken. Neem nu de tekst op het bovenlicht van de deur links in beeld. Er staat "...HOEFS ...RMAKER". Neem het van mij aan, de volledige tekst luidt: "J. SCHOEFS - KLEERMAKER". De persoon in kwestie was Jozef Schoefs, alias 'Jef van Bieleke', jonkman, kleermaker en herbergier. Zijn herberg heette aanvankelijk "Café du Marché", later "De Pijl", duivenlokaal en vergaderlokaal van de Sint-Ambrosiuskamer. In het OXO en KINA café ernaast (het "Café du Centre") woonde Winand Palmaers, alias 'Nêng van Mondes'. Nêng was getrouwd met Lis van Bieleke (Elisa Schoefs); hij was dus een zwager van Jef van Bieleke (kontge nog vollege?). "Bieleke" verwees naar moeder Isabella Moors (afkomstig van Mopertingen). Er was nog een broer die een café had, namelijk "Fransoë van den Hèng" uit Café In de Wandeling op de Kiezelweg. François Schoefs zijn bijnaam verwees naar de vader Hendrik (Hèng) Schoefs die zoals gezegd getrouwd was met Isabella (Bieleke) Moors. Ik vind zoiets volkse genealogie van de bovenste plak. Wo vènd gae?



Frans Maurissen
13/05/05
maurits engelenSchitterend Frans.

Maar thuis spraken wij nooit van "Neng".

Thuis spraken we van "Noenk Nang èn de Mert" en van "Tant Lis". Wie was "thuis" ?

Harie Engelen, vrouw en kinderen. Harie: zoon zijnde van Jozef Engelen en Maria Schoefs, "Merieke van Bieleke", zuster van

Lis en Jefke en Fransoë en Lemmeke e.a.

Broer zijnde van Jang, Tuur, Maria en Bella.
13/05/05
frans maurissenWaaj zit dat nau eegelek? Kènne ve nau de naom van daaj vetuur? Spoej oech mêr! Tijdens de komende uren komt er een nieuwe foto: die van 1 juni. Ich bèn benauwd!



Fr
1/06/05
Peter NulensWelk type wagen?

Antwoord van een REO club uit America:



Peter,



You are correct, it is not a REO. No one to whom I have shown this picture can identify the car. Sorry



REO Club



Jack Perkis
1/06/05
Guido VanoppenIk kan U misschien iets mee over de auto zeggen: Het is een auto van 1905. Vergeet Reo, vergeet Ford, in die tijd werden er geen auto's over de oceaan gestuurd. Het kan een FN zijn, maar is vermoedelijk een Imperia. Die dingen werden toen in Luik gemaakt, men kon ze in het fabriek gaan kopen, garages of autohandelaars bestonden nog niet.

Ik heb een foto van een Imperia. Die auto lijkt veel op deze auto.
15/08/05
maurits engelenDe heer Guido Vanoppen zij dank, hij heeft het opnieuw plezierig gemaakt. Na "Imperia" te hebben nagetrokken, en o.m. op Wikipedia de hele woelige fusiestory van dat Luikse merk te hebben gelezen stoot je op "Nagant". Dan zjoegele aan ?Google-afbeeldingen? en ?Altavista-afbeeldingen? met "Nagant 1910" en dan levert Google twee heel mooie resultaten met "Nagant 1910.jpg" en "Nagant 1910.res.gif", en Altavista levert een schattigbierkaartje "Nagant_1910.jpg? . ?t Wordt nu wel heel warm. Nu moet Bilisium ook maar eens naar www.autoworld.be trekken, virtueel of fysiek. En dan dat reislustig volkje nog?
15/08/05
gilletGuido Vanopen heeft gedeeltelijk gelijk. Het is met 100% zekerheid geen Ford, en ook geen Minerva. De waarschijnlijkheid dat het een Belgisch merk is groot, echter niet noodzakelijk. Net zoal Minerva al vanaf 1904 wagens verkocht over de hele wereld, deden ook de Amerikanen dat. Onlang nog een artikel gelezen over de eerste auto van Massenhoven, als ik het me goed herinner, en dat was een Amerikaanse curved dash van 1903. Bovendien waren er destijds (en ik situeer deze wagen tussen 1908 en 1910 ) ook veel Franse Duitse en andere merken. Een Nagant is het ook niet, maar FN behoort ook tot de mogelijkheden, naast Imperia. Eens beter bestuderen. Bezoek eens de website www.bloggen.be/pre1930rally … 13/02/20
Guido VanoppenHet is een FN
https://belgianvehicleheritage.eu/fn/
26/02/24

Kunt u ons meer vertellen over deze foto?

Uw naam:
Uw emailadres:
Reactie:
Type de bovenstaande Cijfers: